Αποδοχές υπαλλήλων σε ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ


Αριθμός απόφασης:          845/89/2013

 

 

ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

(διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων)

            ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΗΚΕ από τη Δικαστή Αικατερίνη Ντόκα, Πρόεδρο Πρωτοδικών, η οποία ορίστηκε μετά από κλήρωση σύμφωνα με το νόμο, χωρίς τη σύμπραξη Γραμματέως.

            ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕ δημόσια στο ακροατήριό του στο Ηράκλειο στις 31 Μαΐου 2013,

………………

 

ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

Οι εργαζόμενοι στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης τελούν υπό καθεστώς σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου και οι μισθολογικές τους αποδοχές ρυθμίζονταν στο παρελθόν δυνάμει επιχειρησιακών και κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Με το νόμο 4024/2011 ‘συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο- βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015’, επιβλήθηκαν μισθολογικές περικοπές με τη μορφή ανώτατων ορίων αποδοχών και με σταδιακή αναφορά στο χρόνο εφαρμογής τους.

Ειδικότερα το άρθρο 31 του Ν. 4024/2011 καθορίζει τους φορείς και τους εργαζομένους του ευρύτερου δημόσιου τομέα που υπάγονται στις ρυθμίσεις του, ενώ θέτει συγκεκριμένα όρια αμοιβών και προβλέπει την κατάργηση και των αντίστοιχων διατάξεων, ρητών ή όρων συλλογικών συμβάσεων εργασίας που υπερέβαιναν τα όρια αυτά. Μεταξύ των νομικών προσώπων του ευρύτερου δημόσιου τομέα που υπόκεινται στις ρυθμίσεις του Ν. 4024/2011 υπάγονται ρητώς, κατ’ αρθ. 31 παρ.1α αυτού, και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που ανήκουν σε Ο.Τ.Α. κατά την έννοια της επίτευξης κρατικού ή δημοσίου ή αυτοδιοικητικού σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησής του. Οι Δ.Ε.Υ.Α. είναι πράγματι ν.π.ι.δ. που δεν επιχορηγούνται βεβαίως από το κράτος ή τους ΟΤΑ, αφού βασίζονται στην ανταποδοτικότητα των έργων και των υπηρεσιών τους, δεν υπάγονται σε καθεστώς ανταγωνισμού, ανήκουν όμως στους ΟΤΑ, έχοντας κοινωφελή χαρακτήρα (αρθ. 1 Ν. 1069/1980 ‘περί κινήτρων διά την ίδρυσιν Επιχειρήσεων Ύδρευσεως και Αποχετεύσεως’) και το διοικητικό τους συμβούλιο ορίζεται από τους μητρικούς τους δήμους (αρθ. 3 Ν. 1069/1980). Ειδικότερα, σύμφωνα με την διατάξεις του άρθρου 31 του ν.4024/2011: «1. α) Στα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) που ανήκουν στο κράτος ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α., κατά την έννοια της επίτευξης κρατικού ή δημόσιου ή αυτοδιοικητικού σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησης τους  … εφαρμόζεται ανώτατο όριο μέσου κατά κεφαλή κόστους αμοιβών προσωπικού σύμφωνα με τα οριζόμενα στις επόμενες παραγράφους…. 3.Για τους εργαζόμενους στους φορείς της υποπαραγράφου 1α με σχέση εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου, το ανώτατο όριο των μηνιαίων τακτικών αποδοχών για κάθε εκπαιδευτική κατηγορία ΥΕ, ΔΕ, ΤΕ και ΠΕ ισούται με το αντίστοιχο ανώτατο όριο που προκύπτει κατ` εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου για τους υπαλλήλους με αντίστοιχη σχέση εργασίας (ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου) στο Δημόσιο… 4.Το μέσο κατά κεφαλή κόστος των πάσης φύσεως αποδοχών, επιδομάτων, αποζημιώσεων και αμοιβών γενικά, εξαιρουμένων των εργοδοτικών εισφορών, των φορέων της υποπαραγράφου 1α του παρόντος άρθρου, απαγορεύεται να υπερβαίνει τα χίλια εννιακόσια (1.900) ευρώ το μήνα… ……. 7.Οι διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 29 εφαρμόζονται αναλογικά και στους εργαζόμενους των φορέων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος άρθρου, εφόσον προκύπτει μείωση των συνολικών μηνιαίων αποδοχών τους μεγαλύτερη από το ποσοστό που ορίζεται στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 29…... 9.Από την έναρξη ισχύος του παρόντος Κεφαλαίου καταργείται κάθε γενική ή ειδική διάταξη ή ρήτρα ή όρος συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης ή ατομικής σύμβασης εργασίας ή συμφωνίας, που καθορίζει αποδοχές και πρόσθετες αμοιβές ή απολαβές που υπερβαίνουν τα ανώτατα κατά περίπτωση όρια που ορίζονται στις προηγούμενες παραγράφους.».

            Εξάλλου, οι διατάξεις του άρθρου 29 παρ. 2 του Ν. 4024/2011, οι οποίες, δυνάμει της παρ. 7 του άρθρου 31 εφαρμόζονταν αναλογικά και στους εργαζομένους των φορέων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 31, είχαν ως εξής : «Εφόσον προκύπτει μείωση η οποία είναι μεγαλύτερη κατά ποσοστό του 25% των αποδοχών που ελάμβαναν οι δικαιούχοι κατά τον τελευταίο μήνα πριν την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου (1.11.2011), χωρίς στην ανωτέρω σύγκριση να λαμβάνεται υπόψη το ποσό που καταβάλλεται ως επίδομα θέσης ευθύνης, η συνολική μείωση κατανέμεται ως εξής: α)25% μείωση επί των αποδοχών που ελάμβαναν οι δικαιούχοι κατά τον τελευταίο μήνα πριν την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου με την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου, β)η υπερβάλλουσα μείωση ισόποσα σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών το οποίο αρχίζει ένα έτος μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου». Δηλαδή, εφόσον η μηνιαία μείωση υπερέβαινε το ποσοστό του 25% σε σχέση με τις καταβαλλόμενες αποδοχές, η υπερβάλλουσα μείωση θα γινόταν ισόποσα σε χρονικό διάστημα δύο ετών, αρχόμενο ένα έτος μετά την 1.11.2011, ήτοι από την 1.11.2012 έως την 1.11.2014. Σύμφωνα με την ερμηνευτική εγκύκλιο 2/20433/022/8.3.2012 του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η παραπάνω μείωση, πέραν του 25%, κατανέμεται ισόποσα σε τρία στάδια, δηλαδή κατά 1/3 την 1.11.2012, κατά 1/3 την 1.11.2013 και κατά το υπόλοιπο 1/3 την 1.11.2014.

            Με τον Ν. 4093/2012 «έγκριση μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2013-2016-επείγοντα μέτρα εφαρμογής του Ν. 4046/2012 και του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2013-2016», μεταξύ άλλων, επιβλήθηκε η εφαρμογή των διατάξεων του ενιαίου μισθολογίου και στους εργαζομένους των ΝΠΙΔ που ανήκουν στους ΟΤΑ και ανεστάλη για το χρονικό διάστημα από 31.10.2012 έως 31.12.2016 η εφαρμογή της ως άνω διάταξης του άρθρου 29 παρ.2 τελ. εδ. του Ν. 4024/2011, που προέβλεπε την περαιτέρω περικοπή, κατά ποσοστό πέραν του 25% επί των καταβαλλόμενων την 1.11.2011 αποδοχών ισόποσα σε δύο έτη κατά το χρονικό διάστημα από 1.11.2012 έως 1.11.2014. Συγκεκριμένα ορίσθηκαν τα εξής: «Παράγραφος Γ…Υποπαράγραφος Γ.1: Μισθολογικές διατάξεις του δημοσίου τομέα. 1.Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και αντίστοιχους της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, καταργούνται από 1.1.2013.  2. Αναστέλλεται μέχρι 31.12.2016, η εφαρμογή των διατάξεων …. της περίπτωσης β` του τελευταίου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4024/2011 (Α` 226). Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου ισχύουν από 31.10.2012…..12. Οι διατάξεις του Κεφαλαίου Δεύτερου του ν. 4024/2011 που αφορούν το βαθμολογικό και μισθολογικό καθεστώς των υπαλλήλων του άρθρου 4 του ίδιου νόμου, έχουν ανάλογη εφαρμογή, από 1.1.2013, και στο προσωπικό των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), που ανήκουν στο Κράτος ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α., κατά την έννοια της επίτευξης κρατικού ή δημόσιου ή αυτοδιοικητικού σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησης τους…. …..Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρούσας περίπτωσης, για τους ανωτέρω παύουν να ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 4024/2011, εκτός από αυτές της παραγράφου 2».

            Από τις προαναφερόμενες διατάξεις του Ν. 4093/2012 προκύπτει ότι από 31.12.2012 έως 31.12.2016 αναστέλλεται γενικώς η εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 29 παρ. 2 τελ. εδ. του Ν. 4024/2011, που προέβλεπε τη σταδιακή εφαρμογή της υπερβάλλουσας μείωσης επί των αποδοχών που, βάσει των διατάξεων του Ν. 4024/2011 είχαν ήδη περικοπεί κατά ποσοστό 25%. Επομένως, εφόσον ο νομοθέτης δε διακρίνει ειδικότερα, και ενόψει του ότι οι ως άνω ρυθμίσεις που επιφέρουν μονομερώς μείωση των καταβαλλόμενων αποδοχών, χωρίς αντίστοιχη μείωση της παροχής εργασίας, συνιστούν καταρχήν μονομερή βλαπτική μεταβολή των όρων της εργασιακής σύμβασης, εισάγουν εξαιρετικό δίκαιο και δε χωρεί διασταλτική ερμηνεία τους, πρέπει να γίνει δεκτό ότι η εν λόγω αναστολή της υπερβάλλουσας μείωσης καταλαμβάνει τόσο τους εργαζομένους στους οποίους η ως άνω διάταξη εφαρμοζόταν ευθέως όσο και τους εργαζομένους στους οποίους η ίδια διάταξη εφαρμοζόταν αναλογικώς, κατ’ αρθ. 31 παρ. 7 του Ν. 4024/2011, με αποτέλεσμα οι τελευταίοι να έχουν ήδη υποστεί ‘αναλογικά’ τις αντίστοιχες προβλεπόμενες μειώσεις κατά 25% επί των  καταβαλλόμενων αποδοχών τους.

            Στην προκειμένη περίπτωση, με την κρινόμενη αίτησή τους, οι αιτούντες εκθέτουν ότι οι 1ος έως 151ος από αυτούς εργάζονται δυνάμει συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου στην καθ’ ης δημοτική επιχείρηση ύδρευσης και αποχέτευσης και αποτελούν μέλη του 152ου αιτούντος-επιχειρησιακού σωματείου. Ότι δυνάμει των διατάξεων του Ν. 4024/2011 οι καταβαλλόμενες αποδοχές τους έχουν περικοπεί κατά ποσοστό 25% από την 1η.11.2011. Ότι  δυνάμει της διάταξης του άρθρου πρώτου παραγράφου Γ υποπαραγράφου Γ.1.2 του Ν. 4093/2012 ανεστάλη από 31.10.2012 έως 31.12.2016 η εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 29 παρ. 2 περ. β του τελ. εδ. του Ν. 4024/2011, περί περαιτέρω περικοπής της υπερβάλλουσας μείωσης επί των καταβαλλόμενων αποδοχών τους. Ότι η καθ’ ης, βάσει της με αρ. 2/85127/0022 της 22.11.2012 ερμηνευτικής εγκυκλίου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, αρνείται να εφαρμόσει την ανωτέρω διάταξη περί αναστολής του άρθρου 29 παρ. 2 περ. β του τελ. εδ. του Ν. 4024/2011, με αποτέλεσμα να εντάσσονται από 1.1.2013 στο ενιαίο μισθολόγιο με περαιτέρω περικοπές κατά 25% των αποδοχών τους,  κατά παράβαση των διατάξεων του νόμου 4093/2012, άλλως κατά παράβαση των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αναλογικότητας. Ζητούν δε, οι 1ος έως 151ος από αυτούς, ως εργαζόμενοι της καθ’ ης, το δε 152ο αιτούν ως επιχειρησιακό σωματείο, μέλη του οποίου αποτελούν οι λοιποί, επικαλούμενοι επείγουσα περίπτωση και επικείμενο κίνδυνο, να υποχρεωθεί η καθ’ ης να αποδέχεται προσωρινά τις υπηρεσίες των 1ου έως 151ου από αυτούς, καταβάλλοντάς τους τις αποδοχές τους, όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί την 31.10.2012, μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της ασκηθησομένης αγωγής τους, με απειλή χρηματικής ποινής για κάθε παραβίαση του διατακτικού της. Με αυτό το περιεχόμενο και αιτήματα η κρινόμενη αίτηση, ως προς  τους 1ο έως και 151ο  των αιτούντων παραδεκτά φέρεται προς συζήτηση ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων (αρθ. 683 επ. ΚΠολΔ). Όμως, ως προς τον 152ο αιτούντα – επιχειρησιακό σωματείο είναι απαράδεκτη, λόγω έλλειψης εννόμου συμφέροντος, ενόψει του ότι κατ’ αρθ. 669 περ.1 ΚΠολΔ, η ενεργητική του νομιμοποίηση είναι επικουρική, και επομένως δε χωρεί στην προκειμένη περίπτωση που τα μέλη του επαγγελματικού σωματείου ασκούν τα ίδια την ένδικη αίτηση παροχής προσωρινής προστασίας. Ως προς την κύρια βάση της είναι νόμιμη, στηριζόμενη στις προαναφερόμενες διατάξεις, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 731, 732, 947 ΚΠολΔ και πρέπει να ερευνηθεί ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα.

Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης στο ακροατήριο η εδρεύουσα στη Βέροια δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση με την επωνυμία «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ (Π.Ο.Ε. – Δ.Ε.Υ.Α.)», που εκπροσωπείται νόμιμα, με προφορική δήλωση του νομίμου εκπροσώπου της και μέλους του Διοικητικού της Συμβουλίου ………………….., η οποία λόγω έλλειψης τήρησης πρακτικών, σημειώθηκε στο δικόγραφο της αίτησης, άσκησε πρόσθετη παρέμβαση υπέρ των αιτούντων, οι οποίοι ανήκουν σε πρωτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση (το 152ο αιτούν σωματείο) που είναι μέλος της, ζητώντας την αποδοχή της αίτησης. Η πρόσθετη παρέμβαση ασκήθηκε παραδεκτώς (άρθρο 80, 669 ΚΠολΔ) και πρέπει να συνεκδικασθεί με την κρινόμενη αίτηση.

Από την ένορκη κατάθεση της μάρτυρος …………………………., που εξετάσθηκε κατά την επ’ ακροατηρίου διαδικασία με την επιμέλεια των αιτούντων και τη χωρίς όρκο κατάθεση του …………………, νομίμου εκπροσώπου της καθ’ ης, καθώς και από τα έγγραφα που οι διάδικοι προσκομίζουν πιθανολογήθηκαν τα ακόλουθα : Οι 1ος έως 151ος των αιτούντων εργάζονται, δυνάμει συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου, ως υπάλληλοι και τεχνικοί στην καθ’ ης δημοτική επιχείρηση ύδρευσης και αποχέτευσης του Δήμου ………………….., που έχει συσταθεί και λειτουργεί σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο που έχει ορισθεί από το Ν. 1069/1980,  οι μεν 149ος έως 151ος από αυτούς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, οι δε λοιποί με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Στις καταβαλλόμενες αποδοχές τους, όπως αυτές προέκυπταν από την εφαρμογή των εκάστοτε επιχειρησιακών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, πραγματοποιήθηκαν περικοπές αρχικά σε ποσοστό 7% βάσει του άρθρου 1 του ν.3833/2010 και 3% βάσει του άρθρου 3 του ν.3845/2010, καθώς και περικοπή των Δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και Επιδόματος αδείας. Στην συνέχεια, σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 31 του ν.4024/2011, τέθηκε «πλαφόν» στις μηνιαίες αποδοχές των αιτούντων, ως εργαζομένων σε ΝΠΙΔ των ΟΤΑ κοινωφελούς χαρακτήρα, σύμφωνα δε με την παράγραφο 7 του  ίδιου άρθρου εφαρμόσθηκε αναλογικά η ρύθμιση του άρθρου 29 του ίδιου νόμου, στο μέτρο που από την εφαρμογή του «πλαφόν» προέκυπτε μείωση μεγαλύτερη του 25% στις μηνιαίες αποδοχές τους, με αποτέλεσμα οι αποδοχές τους να μειωθούν κατά ποσοστό 25% την 1.11.2011.

Ενόψει της ένταξης των αιτούντων στο ενιαίο μισθολόγιο από 1.1.2013, σύμφωνα με τις ως άνω αναφερθείσες διατάξεις του Ν. 4093/2012, εκδόθηκε η με αρ. πρωτ. οικ. 2/85127/0022/22.11.2012 εγκύκλιος της Διεύθυνσης Μισθολογίου της Γενικής Διεύθυνσης Μισθών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών, στην οποία αναφέρονταν, μεταξύ άλλων, τα κάτωθι: «Με τις διατάξεις της περ. 2 ορίζεται ότι από 31.10.2012 μέχρι 31.12.2016 αναστέλλεται για τους υπαλλήλους του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ και ΟΤΑ η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 19 του Ν. 4024/2011, αναφορικά με τη χορήγηση κινήτρου επίτευξης στόχων (ΚΕΣ) και δημοσιονομικών στόχων (ΚΕΔΣ). Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα αναστέλλεται για τους ως άνω υπαλλήλους και η εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης β του τελευταίου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 29 του ίδιου νόμου, σχετικά με τη σταδιακή κατάργηση της υπερβάλλουσας μείωσης, που τυχόν έχει προκύψει από την εφαρμογή των διατάξεων του εν λόγω νόμου. Κατόπιν αυτών, η ανωτέρω υπερβάλλουσα μείωση εξακολουθεί να καταβάλλεται στο ύψος που είχε διαμορφωθεί κατά την 31.10.2012. Επισημαίνεται ότι τα ανωτέρω έχουν εφαρμογή και για τους υπαλλήλους των ΝΠΙΔ και των ΔΕΚΟ της περ. 12 της παρούσας, από 1.1.2013, οπότε και εντάσσονται στις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Δεύτερου του Ν. 4024/2011. Συνεπώς την 1.11.2012 θα πρέπει να περικοπεί το 1/3 της τυχόν υπάρχουσας υπερβάλλουσας διαφοράς που καταβάλλεται στους υπαλλήλους των ανωτέρω προσώπων, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 31 του Ν. 4024/2011 σε συνδυασμό με αυτές της παρ. 2 του άρθρου 29 του ίδιου νόμου….Με τις διατάξεις της περ. 12, προβλέπεται ότι οι διατάξεις που αφορούν το βαθμολογικό και μισθολογικό καθεστώς των υπαλλήλων του άρθρου 4 του Κεφαλαίου Δεύτερου του ν. 4024/2011 έχουν ανάλογη εφαρμογή, από 1-1-2013, και στο προσωπικό των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), που ανήκουν στο Κράτος ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α. κατά την έννοια της επίτευξης κρατικού ή δημόσιου ή αυτοδιοικητικού σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησής τους.….Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρούσας περίπτωσης, για τους ανωτέρω παύουν να ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 31 του Ν. 4024/2011, εκτός από αυτές της παραγράφου 2, σχετικά με το ανώτατο όριο αποδοχών.….Μετά την ένταξη του προσωπικού των ανωτέρω φορέων στο Κεφάλαιο Δεύτερο του ν. 4024/2011 από 1/1/2013 σε βαθμούς, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, θα πρέπει να γίνει υπολογισμός των αποδοχών που προκύπτουν από 1/1/2013 από την εφαρμογή του νόμου αυτού. Κατόπιν, θα γίνει σύγκριση των αποδοχών που προκύπτουν με τις αποδοχές που θα έχουν διαμορφωθεί στις 31/12/2012, κατ’ εφαρμογή του αρ. 31 του ν. 4024/2011. Σε περίπτωση αύξησης ή μείωσης που προκύπτει από τη σύγκριση αυτή θα εφαρμοστεί η παρ. 2 του άρθρου 29, δηλαδή, εάν προκύπτει μείωση αποδοχών που υπερβαίνει το 25%, τότε το 25% περικόπτεται άμεσα από 1/1/2013 και η τυχόν προκύπτουσα υπερβάλλουσα μείωση εξακολουθεί να καταβάλλεται μέχρι την 31/12/2016, σύμφωνα με την περίπτωση 2 της υποπαραγράφου Γ1, που εφαρμόζεται πλέον στο προσωπικό αυτό. Σε περίπτωση αύξησης των αποδοχών, αυτή καταβάλλεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4024/2011..».

 Επομένως, σύμφωνα με την ανωτέρω εγκύκλιο, η αναστολή της υπερβάλλουσας μείωσης για τους εργαζομένους των δημοτικών επιχειρήσεων ισχύει από 1.1.2013, οπότε εντάσσονται στο ενιαίο μισθολόγιο και όχι από 31.10.2012, με την αιτιολογία ότι η διάταξη του άρθρου 29 παρ.2 τελ. εδ. του Ν. 4024/2011 εφαρμοζόταν σε αυτούς έως 31.12.2012 αναλογικά και όχι ευθέως. Σύμφωνα όμως με όσα εκτέθηκαν στη μείζονα σκέψη της απόφασης, με τις διατάξεις της παρ. 2 Υποπαρ. Γ1 της Παρ. Γ του Ν. 4093/2012 ανεστάλη η ρύθμιση της εφαρμογής της ‘υπερβάλλουσας μείωσης’ από 31.10.2012 έως 31.12.2016, πριν δηλαδή της ημερομηνία που έπρεπε να γίνει η περικοπή του 1/3 της υπερβάλλουσας μείωσης. Η αναστολή αυτή, εφόσον δεν διακρίνεται ειδικότερα, καταλαμβάνει όλους τους εργαζομένους που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της εν λόγω ρύθμισης, επομένως καταλαμβάνει και τους εργαζομένους των ΔΕΥΑ, στους οποίους έως 31.12.2012 η ως άνω διάταξη εφαρμοζόταν ‘αναλόγως’, ενώ από 1.1.2013 εφαρμόζεται ‘ευθέως’, σύμφωνα με όσα ειδικότερα αναφέρονται ανωτέρω. Η ερμηνεία που δίνεται με την προαναφερόμενη εγκύκλιο ότι η εν λόγω αναστολή καταλαμβάνει μόνο τους υπαλλήλους του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ είναι αυθαίρετη, αφού στη σχετική διάταξη δεν ορίζεται ότι η αναστολή αφορά ειδικά τις συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων, ούτε τούτο δικαιολογείται από το σκοπό του νομοθέτη, που ήταν να μην υποστούν περαιτέρω μειώσεις οι εργαζόμενοι των οποίων οι αποδοχές είχαν ήδη περικοπεί από 1.11.2011 κατά 25%, πλέον των περικοπών των επιδομάτων εορτών και αδείας.

Περαιτέρω, πιθανολογούμενου επείγουσας περίπτωσης και επικείμενου κινδύνου από την περαιτέρω περικοπή των αποδοχών των αιτούντων κατ’ εφαρμογή της ως άνω ερμηνευτικής εγκυκλίου από της καθ’ ης, που θα προκαλούσε σε αυτούς ανεπανόρθωτη υλική βλάβη, ενόψει των ήδη γενομένων μειώσεών των αποδοχών τους σε συνδυασμό με τις καθημερινές επιτακτικές ανάγκες συντήρησης των ίδιων και των οικογενειών τους, πρέπει η αίτηση, κατά το μέρος που κρίθηκε παραδεκτή και νόμιμη, να γίνει δεκτή και ως ουσιαστικά βάσιμη και να υποχρεωθεί η καθ’ ης να αποδέχεται προσωρινά τις προσηκόντως προσφερόμενες υπηρεσίες των αιτούντων, λαμβάνοντας υπόψη κατά τον υπολογισμό των αποδοχών τους ότι ανεστάλη από 31.10.2012 έως 31.12.2016 η εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 29. παρ. 2 τελ. εδ. του Ν. 4024/2011, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. 2 της  Υποπαραγράφου Γ1 της Παραγράφου Γ του Ν. 4093/2012, που καταλαμβάνει και τους αιτούντες. Ακόμα, πρέπει να ορισθεί προθεσμία ενός μηνός από τη δημοσίευση της παρούσας για την άσκηση από τους αιτούντες τακτικής αγωγής. Τέλος, πρέπει να απειληθεί εναντίον της καθ’ ης χρηματική ποινή, ποσού 300 ευρώ για κάθε μηνιαία παράβαση του διατακτικού της απόφασης για κάθε αιτούντα και να συμψηφισθούν τα δικαστικά έξοδα μεταξύ των διαδίκων στο σύνολό τους, λόγω της ιδιαίτερης δυσχέρειας στην ερμηνεία των εφαρμοζόμενων κανόνων δικαίου (άρθρου 179 τελ. εδ. ΚΠολΔ).

                        ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

ΣΥΝΕΚΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία των διαδίκων την αίτηση και την ασκηθείσα προφορικώς πρόσθετη υπέρ των αιτούντων παρέμβαση

ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΙ την αίτηση ως προς τον 152ο αιτούντα.

ΔΕΧΕΤΑΙ την αίτηση ως προς τους λοιπούς αιτούντες.

ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την καθ’ ης να αποδέχεται προσωρινώς τις προσηκόντως προσφερόμενες υπηρεσίες των αιτούντων λαμβάνοντας υπόψη κατά τον υπολογισμό των αποδοχών τους ότι ανεστάλη από 31.10.2012 έως 31.12.2016 η εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 29. παρ. 2 τελ. εδ. του Ν. 4024/2011, σύμφωνα με τις διατάξεις της Παραγράφου 2 Υποπαραγράφου Γ1 περ. 2 του Ν. 4093/2012, που καταλαμβάνει και τους αιτούντες.

ΑΠΕΙΛΕΙ εναντίον της καθ’ ης χρηματική ποινή ποσού 300 ευρώ για κάθε μηνιαία παράβαση του διατακτικού της απόφασης για κάθε αιτούντα.

ΟΡΙΖΕΙ προθεσμία τριάντα (30) ημερών για την άσκηση από τους αιτούντες τακτικής αγωγής.

ΣΥΜΨΗΦΙΖΕΙ στο σύνολό τους τα δικαστικά έξοδα μεταξύ των διαδίκων.

Κρίθηκε, αποφασίστηκε και δημοσιεύθηκε σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του στο Ηράκλειο, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων δικηγόρων τους, την 10 Ιουλίου 2013, με τη σύμπραξη της Γραμματέως …………………
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                             Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: